zaterdag 10 mei - Reisverslag uit Sjanghai, China van copernicus SG - WaarBenJij.nu zaterdag 10 mei - Reisverslag uit Sjanghai, China van copernicus SG - WaarBenJij.nu

zaterdag 10 mei

Blijf op de hoogte en volg copernicus SG

10 Mei 2014 | China, Sjanghai

Vijf voor acht gaat de telefoon: morningcall. Buiten hoor je het geluid dat auto's maken op een natte weg. Regent het nu al? Even door de gordijnen gluren. Het ziet buiten grauw en grijs, een kleine miezer valt maar het is genoeg om de weg nat te maken. Shanghai ziet er in dit weer ook goed uit, wel iets minder maar toch goed. Straks maar even kijken wat het weer de rest van de dag gaat doen. We gaan immers naar het platteland. Je moet dan wel een beetje voorbereid zijn.
Bij het ontbijt is het onzettend druk. Er zijn busladingen Indiase mensen in ons hotel afgezet en die willen allemaal om half negen eten. Een tafel die vrijkomt wordt tactisch ingenomen: bordjes en kopjes van gasten die zijn opgestaan worden zo herschikt dat het lijkt alsof ze zo weer terug aan tafel komen. Zo kun je rustig even je eigen bordje volschudden en wat drinken halen. Iedereen heeft op tijd zijn bordje leeg en staat met gepoetste tanden in de lobby.
De bus brengt ons naar Zhu Jia Jiao. Een oud dorpje dat vroeger buiten Shanghai lag maar nu door de grote stad is omarmt. De oude straatjes, huizen en bruggen zijn echter goed bewaard gebleven. De vele stroompjes en watertjes hebben het dorp de bijnaam "het Venetie van het Oosten" opgeleverd. Het is prachtig en er zijn meer toeristen dan we gehoopt hadden. De fijne miezer wordt minder en de paraplu wordt weggestoken. We gaan eerst naar het centraal van het dorp. Daar gaan we straks eten en dan weet iedereen waar ie naar toe moet. Onderweg wordt stilgestaan bij een snoepartiest. De man maakt van caramel prachtige figuren en plakt deze op een stokje. Het is eigenlijk zonde deze lekkernij op te eten.
De heerlijkste geuren komen uit de eettentjes en in de kraamjes zijn 1001 en een dingen te koop. Het budget van de meeste leerlingen is krap en dat maakt dat ze nog creatiever onderhandelen en samen de verkoper onder druk zetten.
We komen in het centrum, een prachtige oude brug brengt ons aan de overkant. Hier gaat het gewoon verder. We spreken af om op 12.15 uur weer op dit kruispunt te zijn. De leerlingen zoeken hun eigen weg, wij ook: mevrouw Ding weet een Starbucks, niet ver hier vandaan. We trakteren ons op een lekkere kop koffie (de tweede al deze reis) en gaan dan zelf op koopjes jacht. Geroutineerd (?) onderhandelen we naar de beste prijs. Wanneer je wegloopt weet je dat de ander ook teverden is. Prima zo.
In het restaurant, dat ook de oude sfeer van de stad ademende, was het het even rommeliger en smoezeliger dan we gewend waren. Het servies en de kopjes zaten echter in een gesealde verpakking en straalde een bepaalde soort schoon zijn uit. Buiten was het miezeren over gegaan in pittige regen. De krappe steegjes vulden zich met paraplu; dat was een kleurrijk gezicht.
We kregen net even andere gerechten dan de dagen hiervoor. Het smaakte anders maar toch wel weer lekker. Het was anders op gemaakt en er was geen rijst bij!
Op een van de foto's is een kleine verzameling te zien. We hebben een prijsvraag waar thuis aan mee gedaan kan worden. Print bijgaande antwoordstrook (of schrijf hem over), vul hem in en lever het strookje op Schiphol in bij een van de begeleiders. Onder de goede antwoorden wordt een souvenier verloot.
Jason heeft een Chinese fluit op de kop weten te tikken. Met zijn gefluit irriteert hij al snel de groep. Jason raakt hierdoor geinspireerd en probeert op allerlei manieren geluid uit het apparaat te kregen.
De poncho's gingen aan en we liepen langzaam terug naar de bus.
We gaan de allerlaatste centen opmaken in een supermarkt in de stad. Niet meer afdingen maar lekkere dingen kopen voor onderweg of toch nog een allerlaatste cadeautje. Anderhalf uur is bijna te kort. De laatsten komen rennend aan op het verzamelpunt. Het is gedaan. Alleen nog eten, inpakken, slapen en dan naar huis.

Tot morgen!

Erwin

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dhr./Mevr.*
Naam:____________________________
Van de lunch van 10 mei zijn een aantal zaken verzameld en samen op de foto gezet. De drie dingen die op de foto staan, zijn:
1 _________________________________
2 _________________________________
3 _________________________________

Deze strook moet uiterlijk 11 mei worden ingeleverd bij een van de begeleiders.
Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Er kan geen beroep worden aangetekend tegen de uitslag van deze quiz.

* door halen wat niet van toepassing is

• 10 Mei 2014 - 16:59

Erwin En Irma:

Helaas komt er aan deze reis dan toch een eind. Wat zullen jullie veel ervaringen en indrukken opgedaan hebben. Nog een (1) nachtje slapen en dan is het gedaan met de pret. We zullen jullie mooie verhalen erg missen want daar keken we elke dag toch weer reikhalzend naar uit, alles zo levendig beschreven alsof we er zelf bij waren. We wensen jullie een hele goede terugreis en zien jullie morgen weer op Schiphol.
    Groetjes Irma, Erwin en Milou

• 10 Mei 2014 - 17:03

Robert Jan:

Het zit er weer op. Jullie hebben een fantastische tijd gehad in China als ik zo de verhalen lees en de foto's bewonder. De reis was goed verzorgt.
    Erwin, bedankt voor de reisverslagen en ik wens iedereen een goede reis naar huis.
    Gr. Robert jan

• 10 Mei 2014 - 17:23

Eline:

Lieve mensen, hoop dat dit een reis was om nooit te vergeten???? En dat jullie Chinees een stuk is verbeterd ;-))))
    Goede vlucht terug, denkend over alle leuke en mooie dingen, gewoontes en plekken die jullie hebben gezien en meegemaakt.

Dag lieve Sarah, tot heel snel, liefs van tante Eline

• 10 Mei 2014 - 19:10

Karin Keesman:

De chinareis zit er bijna op. ik wil mijn dank uitspreken naar mevrouw Ding, die mijn dochter (Liset) 2 jaar lang enthousiast heeft gemaakt met haar Chinese les en de voorbereidingen voor deze prachtige reis, waar ze nog enthousiaster van is geworden.
    Voor Erwin die China een beetje bij ons thuis heeft gebracht door de mooie verhalen en foto's.
    Mevrouw Smit en mevrouw Laan die samen met bovengenoemde deze reis met 11 jongeren begeleidde. En die deze reis tot een onvergetelijke reis hebben gemaakt.
    Nog even een anekdote, Vanmorgen (zaterdag) was ik op de fiets en moest wachten voor de stoomtrein Hoorn-Medemblik, Zie ik daar een trein vol met mensen uit China die allemaal naar me gingen zwaaien, ik terug zwaaien en denkend China oh zo ver weg maar in mijn gevoel zo dichtbij!!!!!
    Een goede reis morgen en zie jullie op Schiphol.
    gr. Cees, Karin en Pascal

• 10 Mei 2014 - 20:27

Gerdy Kappelhof:

Lieve Chinagangers,

Ja, wat sluiten jullie een bijzondere tijd af.
    Wij willen jullie een goede en veilige terugreis wensen.
    Ook onze dank uitspreken naar de geweldige begeleiding,
    die morgen onze gezinnen weer compleet maakt.
    Zal weer raar zijn voor jullie terug in het Hollandse ritme,
    Goeie reis en tot morgen op schiphol.......

Groetjes Robert, Gerdy en Mike

• 10 Mei 2014 - 23:31

Koen En Marjan Jaasma:

Alweer het laatste reisverslag van deze fantastische reis. We hebben op afstand mee genoten van jullie belevenissen. Een reis om nooit te vergeten; ver weg en toch dicht bij! We kijken nu reikhalzend uit naar alle "live" verhalen, vast nog mooier allemaal. Jullie liggen inmiddels lekker te slapen. Voor morgen een behouden thuiskomst, we zien elkaar op Schiphol. We zullen het morgen nog wel even persoonlijk doen maar ook maar even langs deze weg; Mevr. Ding, Men. Mollee, Mevr. Laan en Mevr. Smit ontzettend bedankt voor jullie geweldige begeleiding deze reis. Een overgetelijke ervaring voor alle kinderen maar ook voor jullie zelf denk ik! En wat zou deze reis zijn als mevrouw Ding er niet was geweest. Ze heeft alle kinderen een stukje China leren kennen; iets waar ze allemaal in de toekomst misschien nog wel eens veel profijt van kunnen hebben. De opa's en oma's en heel veel bekenden hebben via de link meegelezen en meegeleefd met jullie. Groetjes uit een koud en regenachtig Nederland en tot morgen!!
    Koen, Marjan, Stefan, Martijn en opa en oma boot uit Sneek