Zaterdag 3 mei - Reisverslag uit Peking, China van copernicus SG - WaarBenJij.nu Zaterdag 3 mei - Reisverslag uit Peking, China van copernicus SG - WaarBenJij.nu

Zaterdag 3 mei

Door: Mollee

Blijf op de hoogte en volg copernicus SG

03 Mei 2014 | China, Peking

Om even voor zeven werden we gewekt door een opgwekte mevrouw.We hadden afgesproken dat we om 7.45 uur aan tafel gingen. Iedereen was op tjjd. Het ontbijtbuffet voorzag in brood, croissants, kadetten, jam, ham en kaas. Wanneer je goed keek zag je ook wat witte rijst, gewokte groenten en vlees. Veel konden deze vertrouwde kost wel waarderen en eten er lekker van.

Om 8.30 uur stond (bijna) iedereen uitrukgereed in de lobby, die trouwens erg druk was omdat er veel politie was ivm de gebeurtenissen rond het verdwenen vliegtuig. We gingen onderweg naar het grootse plein van Beijing en de rest: Tian'an Menplein. Aan de zuidelijke kant zijn we uitgestapt en hebben gekeken bij de oude "railwaystation" en Qian Men, een toren uit de Mingdynastie die een deel uitmaakte van de verdediging van de oude stad. Het plein was erg druk, voor het Mausoleum van Mao stond een enorme rij. Langzaam lukte het ons om de overkant van het enorme plein te bereiken. We werden veel gehinderd door "fotografen" die leden van onze groep herhaaldelijke aanhielden voor "take a picture of you?" Met name de jongeren werden hiervoor gevraagd.

Via een tunneltje naar de Tian'an Menpoort die ons toegang gaf tot de Verboden Stad: het gebied waar de laatste keizers hebben geleefd. Een enorm mooi complex dat ook door heel veel Chinezen werd bezocht. Onze gids, Doyle, wist wat stillere plekken waardoor dit bezoek meer werd dan wat foto's schieten en weer door. We zijn in de keizerlijke bibliotheek geweest en hebben stukken Chinees porcelein van 7000 jaar terug gezien. Via de noordelijke poort de Verboden Stad verlaten.

Tijd voor voor wat eten. Peking Eend stond op het menu. Nadat een chef de eend deskundige had aangesneden werd ons uitgelegd hoe je dit traditionele gerecht moest eten. Na wat oefenen met de stokjes werden er prachtige pakketjes gemaakt en gegeten.

Doyle haalde ons van tafel omdat de volgende activiteit wachtte. Ditmaal een bezoek aan de boeddhistische Lamatempel. De prachtige tempels en beelden maakten veel indruk. Het beeld van Maitreya (de boeddha van de toekomst) van 18 meter was wel het toppunt.

Van de Lamatempel gingen we naar de Confuciustempel. Op dit complex werd Confucius geëerd en gaven de keizers hun lessen. Een paar mooie foto's gemaakt en de les dat "leraren met het allergrootste respect behandeld moeten worden" werd meteen door de leerlingen uitgevoerd..........

Tijd voor wat rust: een kopje thee, maar dan wel ceremonieel in een theehuis. We kregen diverse soorten thee en het verhaal dat er bij hoorde. Aan het einde konden we de thee kopen voor een "studenten"-prijs.

Geen ¥200 voor een pakje thee, maar slechts ¥150 en dan konden we de mooie beker en het mannetje piepie voor een prikkie er bij krijgen. De groep begon te rekenen en had al snel door dat dit erg veel was voor een pakje thee. Na harde onderhandelingen (bedankt Lars) mochten we een kleiner pakje (1/2) thee, de beker en het mannetje piepie meenemen voor in totaal ¥80. De eerste les onderhandelen heeft ons in elk geval voor vandaag een goed gevoel gegeven.

Al dat thee maakt hongerig. Het restaurant van vanavond had wat zoetere gerechten. Weer werd er lekker gegeten. Jason merkte op dat dit wel de week werd met het lekkerste eten ooit. Een mooi compliment.

Anderen proeven voorzichtig alles maar vinden niet alles even lekker....

Straks naar bed want morgen staat de Lange Muur op het programma van morgen. Een flinke wandeling! Het weer belooft goed te worden: 20 graden met een stevig windje. Dat zal wel zweten worden...

Erwin

• 03 Mei 2014 - 18:16

Robert Jan:

Hoi
    Fijn om de reisverslagen te lezen. Leuke foto's. Jullie hebben al veel gedaan in korte tijd.
    Morgen de muur. Lijkt mij prachtig. Wel rustig aan doen, de treden zijn niet geweldig volgens mij. Nog veel plezier in China. Gr. Robert jan

• 03 Mei 2014 - 20:04

Yvonne:

Je beschrijft het heerlijk beeldend Erwin, dank je wel! Zo te zien hebben jullie het naar de zin, op naar de volgende avonturen!

• 03 Mei 2014 - 20:14

Gerdy:

Hallo globetrotters,
    Een compliment voor de verslagenschrijver...leuk hoe alles word beschreven. Prachtig weer de foto's erbij. Weer een culinaire ervaring rijker.....peking eend! Genieten jullie maar, sterkte met de lange wandeling op de muur. We lezen het morgen,
    Groetjes Robert, Gerdy en Mike

• 03 Mei 2014 - 22:10

Irma:

Hoi allemaal
    Wat leuk om jullie belevenissen zo te volgen. En was de Peking eend lekker??? Lees ik daar een zakenman in spe met het afdingen???
    Morgen(vandaag) de Chinese Muur, pas op voor de rotondes Lars :)
    Groetjes Erwin, Irma en Milou

• 03 Mei 2014 - 23:12

Oma En Opa De Visser ( Van Rianne ):

Een prachtig reisverslag we genieten er van en veel plezier verder.
    Groeten van Oma en Opa de Visser uit Sneek

• 04 Mei 2014 - 08:12

Anneke Out:

Hallo reizigers aan de andere kant van de aardbol,

Wat heerlijk om de verslagen te lezen. Knap om dat aan het eind van de dag nog te doen en zo leuk alles te beschrijven. En natuurlijk de foto's, we krijgen een mooie indruk van hoe het is. Jullie hebben het vast gezellig met elkaar! En genoeg Chinezen om mee op de foto te gaan.
    Via de whatsapp, facetime en de iCloud hebben we contact met Babette. Wat is het toch prachtig al die techniek. Op zo'n afstand en het voelt als heel dichtbij. (Blij dat er Wifi in het hotel is;-) )
    Veel plezier!

Groetjes,
    Jan, Anneke, Michiel en Sjors

• 04 Mei 2014 - 09:47

Ria Jaasma Oma Uit Sneek:

Jullie zijn in de verboden stad geweest, wat een voorrecht. Bewaar je herinneringen goed, zowel in je geheugen als met foto's. Dan kun je ons alles hierover vertellen. Geniet de komende dagen en tot ziens, liefs van opa en oma

• 04 Mei 2014 - 15:36

Oma Overboom Van Marouscha :

Wat een mooi verslag van elke dag ,op de foto ben je sprekend je moeder Erwin.genieten jullie maar van deze indrukwekkende reis ,lieve groetjes

• 04 Mei 2014 - 19:52

De Ooijevaartjes:

Wat een geweldige belevenis daar in het verre China, en alle dagen een mooi en duidelijk reisverslag. Lars heb je het afdingen van je vader geleerd?
    Geniet allemaal van deze mooi reis.
    Groetjes van ome Harry, tante Marga

• 05 Mei 2014 - 13:46

Marianne Wijnands:

Wat is dit genieten!! Het lezen van de verhalen, het zien van de foto's, het inleven in hoe het door jullie allemaal beleefd en ervaren zal worden. Heel intensief en indrukwekkend stel ik mij zo voor. Bevoorrechte wereldreizigers, ik wens jullie nog heel veel plezier en Rianne een dikke knuffel van je buuffie op de Ceder!!