dinsdag 6 mei - Reisverslag uit Sjanghai, China van copernicus SG - WaarBenJij.nu dinsdag 6 mei - Reisverslag uit Sjanghai, China van copernicus SG - WaarBenJij.nu

dinsdag 6 mei

Blijf op de hoogte en volg copernicus SG

06 Mei 2014 | China, Sjanghai

He he, het is 21.30 uur en we zijn in het hotel in Shanghai aangekomen.

De " grote overtocht" is gelukt.

Meteen de computer aan en de site verzorgen want morgen moeten we om 5.30 uur uit de veren.

Het lijkt wel werk. De computer krijgt geen verbinding met wifi, dat moet ik straks maar even rustig uitzoeken.

Vanochtend moesten we net iets eerder in de lobby van het hotel klaar staan. Iedereen moest uitchecken en de passen moesten uit de kluis gehaald worden. Om even na half negen vertrekken we richting Het Paleis van de Hemelse Vrede, een tempel die in vroeger tijden (door de keizer en zijn gevolg) werd gebruikt om de goden te vragen om een goede en rijke oogst. De tempel ligt in een groot park dat door Chinese senioren wordt gebruikt voor sociale contacten en om fit te blijven. Iedere ochtend komen ze hier samen om pluimbal te spelen, te fitnessen, te kletsen, te schaken, te zingen, te dansen, noem maar op.

Natuurlijk moesten we even mee doen, dat pluimbal is toch moeilijker dan ze zo op het eerste gezicht zou zeggen. En dat optrekken aan de rekstok met twee vingers valt ook niet mee. Babette laat zich van haar beste kant zien en maakt een mooie handstand in de het klimrek. Een luid applaus is haar deel.

We gaan door naar het Paleis, een prachtig houten gebouw van meer dan 400 jaar oud. Het gebouw en de omgeving zit vol met symboliek. 9 treden per laag ( 9 is het perfecte getal), 4 (als de seizoenen) hoofdpilaren, 12 kleinere daarom heen, de ronde (goddelijke) toren en het vierkante (aardse) plein en ga zo nog maar even door. Iedereen is onder de indruk en moet natuurlijk op de foto.

Door naar de Echo Muur, een ronde (hoe kan het anders op deze plek) muur waarbinnen een gebouw staat waar de Hemels ceremonieel materiaal werd opgeslagen. Vandaar gingen we naar het ronde altaar waar de keizer in de zomer kwam bidden voor regen voor de gewassen op het land.

We moesten op schieten want we wilden ook nog even naar Qian nen straat, een winkelstraat achter de Zuidelijke Poort in de buurt van het Tian'an Menplein. Een straat met H&M, Starbucks, KFC, McDonalds en ga zo maar door. Hier moest wat te eten worden gescoord want daar zou op het treinstation niet veel tijd voor zijn.

Om 12.30 uur vertrokken we richting station. Doyle had de kaartjes geregeld en er voor gezorgd dat we niet in de rij hoefden te staan, maar als eerste de trein in mochten. We namen afscheid van Doyle en de chauffeur en gaven hen nog wat cadeautjes omdat ze zo goed voor ons hadden gezorgd.

In de trein werden al onze spullen netjes opgestapeld. 14.00 uur: de reis kon beginnen. De jeugd zat te gamen, lag te slapen en sommige waren zelfs een boek voor Nederlands aan het lezen. De trein snelde met zo' n 300 km/h door het landschap dat veranderde van vlak, kaal en bruin, naar heuvelachtig (bergen?), begroeid en groen. Ook de huizen veranderde langzaam: aanvankelijk nog in het (voor ons) bekende vierkant met grijze daken, naar vrijstaande woonhuizen met rode daken.

Om 18.47 uur arriveerden we in Shanghai. Hier werden we opgewacht door een chauffeur die ons naar een restaurant zou brengen. Wat een prachtige stad: enorme gebouwen en alles verlicht; dat belooft wat. Op tafel verschenen andere gerechten: in stukken gesneden kip (maar dan ook alles van de kip), een prachtig bereide vis, bruine broodbolletjes etc.. Echt ander eten dat ook nog eens goed bij iedereen in de smaak viel.

Rond 20.45 uur weer in de bus en naar het hotel.

We zijn benieuwd naar de dag van morgen, eerst maar wat slapen......

Erwin

ps. In dit hotel hebben we geen WiFi op de kamer.

• 06 Mei 2014 - 19:27

Anita En Rinske:

Hallo allemaal,

Erwin, wat fijn dat je toch nog even de tijd heb genomen om weer een verslag te maken van de dag.
    Vooral ook omdat we vandaag geen wifi contact hebben gehad met onze dochter, is het fijn om te weten dat jullie een prima dag hebben gehad. Ondanks de lange reis hebben jullie evengoed weer een heleboel gezien. Marouscha je krijgt een hele dikke knuffel van Rinske en ze hoopt je gauw weer te zien. Heel veel plezier morgen en hoop dat jullie een beetje je bed uit kunnen komen (5.30 uur is wel vroeg hoor!). Groetjes Elco, Anita, Sjoerd en Rinske.
    Ps Zijn de bloembollen nog door de douane gekomen?

• 06 Mei 2014 - 20:06

Wil Spekken:

Hallo vakantiegangers

Jullie zijn alweer aan de 2e helft van de China-reis begonnen, wat gaat het snel he?
    Wat leuk om zo even "mee te reizen" door de verslagen te lezen van elke dag.
    Wat een druk programma, maar mooi om zo veel te zien en te beleven.
    Aan de foto's te zien, is het heel gezellig daar! Steeds blije gezichten.
    Veel plezier nog Marouscha en schoolgenoten, geniet er maar lekker van.
    Groetjes van Cor en Wil.

• 06 Mei 2014 - 20:48

Irma En Erwin:

Hallo Globetrotters,

Weer leuk om jullie belevenissen van vandaag terug te lezen.
    Zomaar even met een sneltreinvaart van Beijing naar Shanghai.
    Zo veranderen jullie langzaam van "provinciaaltjes" uit Noord Holland in echte "Wereldburgers"
    Morgen weer vroeg uit de veren, dat zal niet meevallen maar je haalt tenminste wel het maximale uit de
    dag ;-)).
    We zijn erg benieuwd hoe jullie de dagen op de Chinese school gaan ervaren en kijken dus uit naar het volgende verslag.
    Heel veel plezier allemaal.
    Groetjes Irma, Erwin en Milou

• 07 Mei 2014 - 13:59

Opa Oma:

Sarah, we genieten mee door al die verslagen, ook die van Erwin interessant. Wat zien jullie veel.
    Straks als je thuisbent wil je vast weer terug!!!
    Gister hebben we opgepast bij Fay en Silja. Volgens Fay had ik in plaats van haar naam 2 x Sarah gezegd. Vindt ze niet leuk! Triominos gespeeld en naar de hertjes geweest.
    Ik moest de groeten doen, we hebben gezegd dat "je heel ver" bent!!!
    liefs Opa/Oma.