maandag 5 mei - Reisverslag uit Peking, China van copernicus SG - WaarBenJij.nu maandag 5 mei - Reisverslag uit Peking, China van copernicus SG - WaarBenJij.nu

maandag 5 mei

Blijf op de hoogte en volg copernicus SG

05 Mei 2014 | China, Peking

Half negen vertrokken we met de bus naar Boon Edam. Daar kregen we een presentatie over de geschiedenis van Boon Edam. We kregen ook nog een rondleiding door de fabriek. Ons werd verteld dat hoe deze draaideuren werden gemaakt. Zelfs in het parlementsgebouw van China staat een draaideur van Boon Edam. Ik vond het leuk en interessant en een leuk bedrijf.

Lars

We kwamen aan bij Nan Luo Gu Xiang, een straatje vol met kleine winkeltjes, en kregen meteen vrije tijd. Het waren maar 45 minuten dus we moesten snel rondlopen. Daarna gingen we in riksja's, dat zijn fietsen met daaraan een karretje waar wij in zaten. We reden in verschillende krottenwijken (Hutongs). Toen werden we afgezet bij de Trommeltoren. Daar ging je met een hele lange/steile trap naar boven, daar maakten we foto's van het mooie uitzicht. Daar binnen waren allemaal trommels. Toen kwam er een trommelshow. Het geluid was heel hard. Vroeger gebruikte ze de trommels om in de stad te laten horen dat de poort over een uur dicht ging en als je in dat uur niet binnen de poort was dan had je pech en moest je buiten blijven. Daarna gingen we weer naar beneden en liepen we naar een huis van iemand. Ze vertelde dingen zoals met wie ze daar woonden en met hoeveel. Daarna gingen we naar de bus.

Rianne en Liset

Na het bezoek aan het gezin werden we afgezet op Wang Fu Jingroad. Doyle liet ons los bij de Wang Fu Jing bookstore. We kregen een uur de tijd om rond te snuffelen in de grootste boekenwinkel van China, vijf verdiepingen vol boeken, boekjes en wat al niet meer.

Je kon ook in de omgeving wat rondlopen: Wang Fu Jingroad is als de Kalverstraat in Amsterdam en daarnaast zijn tal van kleine steegjes vol met kramen met allerlei etenswaar en spulletjes. Weer werd er door menigeen aan thuisfront gedacht en werd er een cadeautje o.i.d. gekocht. De jongens lieten zich van hun stoere kant zien. Vol aandacht werden een aantal scorpioenen op een stokje bestudeerd. Na ampel overleg werd er een stokje uitgezocht. Toen de verkoper het stokje aanraakte begon er van alles te krioelen. De scorpioen kon echter niet meer ontkomen en nadat de scorpioenen waren bereid werden zij door de heren smakelijk, maar met voorzichtige hapjes, opgegeten. Anderen kozen voor meer bekend eetwerk: McDonalds.

Na dit avontuur vertrokken we richting theater. We waren mooi op tijd en konden ons eigen plekje uitzoeken. Omstebuurt even naar het toilet en genieten van de show! Acrobaten vlogen van rechts naar links en van links naar rechts over het podium. Ondertussen maakten ze een handstand, radslag en sprongen van wel drie meter hoog. Evenwichtskunstenaars balanceerden op een plank en wipte handig verschillende kommetjes op zijn hoofd. 10 meiden reden op een (1) fiets terwijl ze ook nog handen over hadden om met waaiers te zwaaien en zo voort. Het spektakelstuk werd gevormd door vijf motorrijders in een bolvormige kooi. Kriskras door elkaar reden ze door de kooi, zonder elkaar te raken!

Dit was het laatste. Vol bewondering ("dit moest wel nep zijn") verlieten wij het theater. Het diner wacht, eerst nog een stukje met de bus.

Na het diner inpakken want morgen begint de "grote overtocht": Shanghai!

Erwin

• 05 Mei 2014 - 16:20

Marianne Wijnands:

Dit was ook echt een leuke dag zeg. Die theatershow lijkt me helemaal geweldig. Succes met inpakken, check, check, dubbelcheck en iedereen een hele goede reis naar Shanghai toegewenst!!

• 05 Mei 2014 - 16:48

(tante) Eline:

He lieve Sarah en mede-reizigers!!

Wat leuk om jullie dag reisverslagen te lezen en de daarbij behorende foto's te zien. Jullie hebben een aardig druk programma zeg!!!
    Ben wel een beetje jaloers dat jullie in zo'n bijzonder land zijn (geweest), hoop dat ik ook nog eens ga.
    Ik tik dit stukje, Saar, op de bank bij Peggy in Rockanje. Ik heb het aan Peggy en Jaap laten zien en die zijn er natuurlijk ook geweest en haalde ook goede herinneringen op aan het reizen in China.

Saar, hoop dat je heel erg geniet met Marousja en ik hoor dat je peking eend hebt geproefd en dat je leuke dingen hebt gekocht (en goed dat je hebt leren afdingen: zal altijd van pas komen in het leven ;-))).
    Doe voorzichtig, maar vooral GENIET VAN ALLES WAT JE MEEMAAKT, lieve Saar.
    tot snel, liefs en een dikke vakantie zoen van tante Eline en van Jaap en Peggy
    Toeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 05 Mei 2014 - 19:53

Cees Nesselaar:

Hartstikke leuk om jullie reisverslagen te lezen.Jullie hebben een druk programma, maar wel leuk.
    Dit is een reis waar jullie je leven lang op terug kunnen kijken. Dus geniet er maar lekker van en zorg dat je niets mis.
    Groetjes van Karin, Cees en Pascal

• 05 Mei 2014 - 21:00

Mike Lukassen:

Hallo iedereen,
    Wat leuk die foto Sarah in de riksja met Marouscha!
    Spannend morgen met die snelle trein naar Shanghai.
    Ik mis je wel hoor, kus Mike

• 05 Mei 2014 - 22:04

Irma:

Op naar een nieuwe stad met weer nieuwe indrukken!!!!!
    Iedereen een goede reis toegewenst met de hele hoge snelheidstrein en we lezen jullie avonturen hopelijk morgen weer
    Groetjes Erwin, Irma en Milou

• 06 Mei 2014 - 11:00

Opa De Vrueh:

Beste Allemaal,
    Ik lees wel dat jullie het "schoolreisje" van jullie leven hebben. De indrukken die jullie opdoen kunnen jullie
    nu nog niet allemaal verwerken, dat komt pas als jullie thuis zijn. Een aantal van jullie zijn op het hoogste
    punt van de Chinezemuur geweest. Ik had wel verwacht dat jullie hem tot het eind hadden afgewandeld.
    Vandaag naar shanghai dat wordt weer een belevenis.
    De groeten van Opa de Vrueh